Úskalí jízdy po zamrzlé silnici

Asi žádný řidič nejezdí rád za zhoršených podmínek. Těmi může být mlha, tma nebo nevyhovující stav vozovky, ať už způsobený lidskou činností nebo povětrnostními podmínkami. Z těch všech je však mezi řidiči zdaleka nejobávanější takzvaná ledovka.

 

Ta se objevuje v zimě, při teplotách kolem nuly. Vytváří se tak, že padající déšť krátce po dopadu zamrzne, čímž se v podstatě vytvoří vrstva ledu. A asi všichni víme, jaké má led vlastnosti. Není tedy divu, že pokud se objeví, vyžaduje zvláštní opatrnosti.

 

auto na náledí

 

V první řadě je potřeba si uvědomit, že ať už máme jakýkoliv model auta či typ pneumatik, bude nám to zkrátka klouzat. To je něco, čemu se prostě nevyhneme. A platí to nejen pro naše auto, ale pro všechny účastníky provozu, ať už jedou na motorce, v autě, na kole nebo jdou pěšky.

 

S tím souvisí především mnohem delší brzdná dráha. To je potřeba si uvědomit především když přijíždíme k přechodu pro chodce. Je tedy záhodno jet podstatně pomaleji, než jsme zvyklí, abychom v případě potřeby stihli náš vůz zastavit.

 

Dalším problémem mohou být zatáčky. Je třeba počítat s tím, že nás odstředivá síla může vynést i do vedlejšího pruhu. Proto je dobré zatáčet skutečně pomalu a jen tehdy, pokud proti nám nic nejede. Tak se můžeme vyhnout nejrůznějším nehodám.

 

zimní pneumatika s hlubším vzorem

 

Problém mohou představovat také chodci. Vzhledem k tomu, že silnice, zvláště ty frekventovanější, bývají rozježděny od aut, a tedy kloužou podstatně méně než chodníky, po nich lidé chodí. Dá se to samozřejmě pochopit, neznamená to však, že je to něco příjemného. Přesto je nutné s tím počítat.

 

Je jasné, že pokud se něco takového stane, vyjíždí okamžitě sypači. Ovšem ani sůl či písek nás plně ledu nezbaví. Je nutné si uvědomit, že i posypaná silnice bude alespoň částečně klouzat. Není tedy na místě si představovat, že pokud je cestu před námi projel sypač, jsou podmínky stejné jako na běžné, suché cestě. Toto myšlení by nás mohlo stát i život.